Start je je eigen bedrijf, dan denk je ook al snel aan een bijbehorende website. In gedachten zie je een strak beeldscherm voor je. Je logo prominent aanwezig, met mooie foto’s. Trots! Hier kun je mee de boer op!
Tip 1: Geef jezelf de taken waar je goed in bent
Als tekstschrijver en communicatieadviseur dacht ik hetzelfde. Schrijven zou in elk geval niet het probleem zijn. En omdat je vooral moet doen waar je goed in bent, besteedde ik de vormgeving uit, bij Ron van https://www.met-kx.nl/site/sites.
Maar pfff, tsjongejonge. Niks moeilijker dan je eigen website vullen! Ik heb al veel webteksten mogen schrijven voor tevreden ondernemers en organisaties. Maar mijn eigen digitale, wervende uithangbord kostte meer hoofdbrekens. Uiteindelijk was dat toch ergens goed voor. Het proces had wel een functie, kwam ik achter.
Lees snel verder waarom en hoe het afliep.
Tip 2: ‘Kladderen’ en op zoek naar aansprekende voorbeelden
De structuur van mijn website www.marketaal.nl had ik al een tijd klaar. Beeldend op een kladje getekend als een soort mindmap. Ik las boeken en internetartikelen over de do’s en don’ts van een website. En ik zocht naar aansprekende voorbeeldsites als inspiratie. Niet alleen tekstschrijverswebsites. Juist ook die van hele andere bedrijven, kleine en supergrote.
Tip 3: Hoe verkoop je je eigen passie? Formuleer je webdoel
Het moeilijkste komt echter pas na het onderzoekende deel: echt de inhoud in. Het gaat over mij, mijn business, mijn passie. En wel zo geschreven en verbeeld dat de websitebezoeker erdoor geraakt wordt. Ik wil immers de klanten-to-be informeren, overtuigen, aanzetten tot lezen, kopen of een afspraak maken. Wat wil jij dat je website voor je doet?
De volgende tip is de essentie van je bedrijf!
Tip 4: Geef jezelf concrete antwoorden op moeilijke vragen
Wat mij denkwerk kostte was om alles wat in mijn hoofd zit over mijn bedrijf en mijn idealen te structureren. Pas als je het op papier moet zetten, blijkt dat het vaak nog flarden van ideeën zijn. Met teveel opties. Niet concreet (genoeg). Voor ik aan webteksten voor een organisatie begin, stel ik mijn opdrachtgever een heleboel vragen, waar ik ook nog eens goed op doorvraag:
- Wie ben jij? Wat is je droom, je passie?
- Wat waarderen mensen in jou? Waar ben jij heel goed in, beter dan je concurrenten?
- Wat wil je als bedrijf uitstralen?
- Op wie richt jij je, omschrijf eens je ideale klant? Wat zijn zijn/haar idealen en wensen?
- Wat leveren jouw producten en diensten je klanten op? Waarom kunnen ze niet zonder jou?
Zo krijg ik een beeld van de gewenste toon, sfeer, het doel, de missie, de doelgroep en de producten en/of diensten. Interview ik mezelf met deze vragen, dan moet ik ook zelf m’n antwoorden formuleren. Luid en duidelijk. Want dát is de kern die op m’n website moet. Deze antwoorden zijn ook heel handig voor je vormgever!
Tip 5: Een eerste concept, van grof naar fijn
Poeh. Toen dat ei uiteindelijk gelegd was, had ik een basis. En dan is het schaven aan woorden, zinnen, alinea’s. Schrappen ook vooral. En kan de nulpuntéén-versie naar de vormgever. Die plakt de teksten in basisvormgeving, samen met foto’s, het logo, etcetera. Een eerste blauwdruk is klaar. Ik kreeg beeld en geluid bij wat mijn website gaat worden.
Tip 6: Wees helder, overtuigend én gastvrij!
Ik had nog een checklist af te werken. Zoals de call-to-actions, SEO en de sfeer en het gevoel bij woord en beeld. En kijken waar het nog treffender en bezoekervriendelijker kan. Mijn gasten op mijn website moeten het idee krijgen: já, MarkeTaal kan mij helpen mijn vraag te beantwoorden of me te helpen met mijn communicatiewens. Of niet natuurlijk. Ik wil graag met opdrachtgevers samenwerken die bij mij passen.
Resultaat: één plus één is drie
Nu www.marketaal.nl bijna klaar is, ben ik sowieso veel opgeschoten. Door het proces voor m’n website heb ik een goede pitch. Ik heb helder op mijn netvlies waar ik voor sta en welke opdrachtgevers van harte welkom zijn met hun vraag aan mij. Ik weet ook wat ik níet doe. En mijn voldoening is groot als ik straks mezelf terug zie in mijn eigen website. Hier kan ik mee de boer op.
Het resultaat is op korte termijn ook zichtbaar voor jou. Ik houd je op de hoogte!
Heb je zelf behoefte aan iemand die je helpt met de taal en toon van je website? Neem gerust contact op: jessica@marketaal.nl